تبليغات ترانزيت روشي از تبليغات محيطي هستند که روي وسائل نقليه مانند اتوبوس، تاکسي، مترو، قطار مسافربري، قطار سريعالسير و کشتي و همچنين در فرودگاه و ديگر ترمينالهاي مسافربري نصب ميشوند.
تمامي تبليغاتي که در مکانهاي عمومي مثل ايستگاههاي حمل و نقل و بر روي وسايل نقليه عمومي حضور دارند را تبليغات ترانزيتي خطاب ميکنيم. ترانزيت به دليل اينکه گستره زيادي از افراد را به صورت هدفمند تحت پوشش خود قرار ميدهد، هزينهي کمتري را نسبت به ديگر رسانههاي تبليغاتي دارد.
هيچ مي دانيد که تبليغ تنها تبليغ تلويزيوني نيست و اصولا هرگونه ابلاغ پيامي که از رسانه اي به سوي مخاطبي فرستاده شود تبليغ به حساب مي آيد و تبليغ به قول کاتلر آميخته اي دارد که به آن آميخته تبليغات مي گويند. در سال هاي اخير گفتاري به گفته هاي تبليغات اضافه شده که البته به نظر نويسنده، مطلب تازه اي نيست، اما به دليل ساختاربندي انجام گرفته براي آن مي تواند استفاده از آن براي شرکت ها مفيد و کارساز باشد. واژه ترانزيت در معناي عام آن براساس فرهنگ معين عبارت از: جابه جايي مسافر و کالا بين مبدا و مقصد که مستم عبور از کشور ثالث باشد. حال وقتي کلمه تبليغات را به آن اضافه مي کنيم مي شود رسانه تبليغاتي که در حرکت است و جابه جا مي شود و در همين حين آگاهي رساني نيز مي کند.
نمونه هاي قديمي آن در ايران اتوبوس هاي شرکت واحد خودمان است که از قديم روي آن تبليغات چاپ مي شد و گاه مربوط به امور اقتصادي يا فرهنگي بود، مانند آگهي هايي که مي گفت ارائه بليت نشان دهنده شخصيت شماست يا کاميون ها و وسايل سنگين حمل ونقل است که روي آن نام کارخانه سازنده يا شرکت حمل ونقل کننده چاپ مي شود، اما در اين باره نوآوري هاي ديگري نيز مي توان انجام داد مانند اينکه با درست کردن فضاهاي مناسب و متناسب کالا را در حين حرکت به نمايش درآورد.
در اجراي تبليغات ترانزيتي [مثل هر روش تبليغاتي ديگري]، بررسي اين مسئله که آيا بازديدکنندگان از آگهيهاي تبليغاتي، دقيقاً همان مخاطبين هدف آگهيدهنده هستند يا نه، بايد به طور جدي مورد پايش قرار بگيرد. براي نمونه، افرادي که سوار وسايل نقليه عمومي ميشوند را وماً نميتوان در دسته افرادي قرار داد که خودروي شخصي ندارند؛ چراکه مالکين خودروهاي شخصي زيادي را سراغ داريم که براي پيمودن مسيرهاي متعدد، ترجيح ميدهند از وسايل حملونقل عمومي استفاده کنند تا خودروهاي شخصي.
به اين ترتيب، در حين برنامهريزي در تبليغات، وضعيت افرادي که تبليغات قرار داده شده در وسايل حملونقل عمومي را مشاهده ميکنند را بايد به طور مستمر مد نظر داشته باشيد. به عنوان مثال، اگر شما قصد داريد مسافران يک منطقه خاص از شهر را هدف قرار دهيد، طبيعتاً ميبايست خطوط اتوبوس و مترويي که در آن منطقه جغرافيايي بيشتر تردد دارند را برگزينيد و از انتخاب مابقي مسيرها پرهيز کنيد. از طرف ديگر آگهي شما بسته به نوع محصولي که قصد تبليغ آن را داريد ميتواند اقشار مختلف جامعه مانند خانوادهها، افراد مختصص جامعه يا دانشآموزان و دانشجويان را مخاطب قرار دهد.
چه کساني بايد از تبليغات ترانزيتي استفاده کنند؟
دل دنيسون معتقد است که شرکت هاي خدماتي يا خرده فروش ها که مخاطبان مورد نظرشان در يک ناحيه شهري تمرکز يافته اند براي اين کار مناسبند.
تبليغات ترانزيتي داراي قدرت ارتباط سازي خوبي هستند.
مدت زمان نمايش آن 16 تا 18 ساعت در روز است.
در مسيرهاي خاص مخاطبان خوبي را پوشش مي دهد.
درباره این سایت